Je bedrijf laten groeien als ZZP’er – dit is hoe

 

 


Je kunt je voorstellen dat groeien als bedrijf, ook als ZZP’er een zo veelomvattend thema is dat je daar in een blogartikel niet zomaar recht aan doet. We pretenderen dan ook niet dat we hier de volgeschreven boeken, cursussen en opleidingen of masterclasses evenaren. WEL willen we een aantal highlights meegeven die steeds weer aan de basis lijken te staan van bedrijfssucces, juist voor ZZP’ers.  

Wees anders

Zonder in de wereld van USP’s te duiken, is dit punt wel een belangrijke. Om je beeld te vormen; er zijn in Nederland meer dan een miljoen ZZP’ers. Dat betekent dus ook dat er waarschijnlijk heel wat meer mensen zijn die als bedrijf of zelfstandige ongeveer doen wat jij doet. Dus wat maakt jou anders, beter, interessanter en bovenal zichtbaarder dan anderen?  

Heb je zaken op orde

Wanneer je al nadenkt over hoe je je bedrijf wilt laten groeien, is de kans vrij groot dat je voorbij de eerste roze wolk van ondernemerschap bent. Je weet dat zelfstandige zijn vaak hard werken is, met teleurstellingen komt en meer is dan verkopen.

Je zaken op orde houden is daarin een breed begrip, maar richt zich hier vooral op de administratieve, praktische en juridische kant.

Je bedrijfsstructuur, je cijfers; als je wilt groeien moet je zorgen dat die basis staat.  

Bouw aan je netwerk

Misschien komt dit ook wel enigszins in verbinding met punt 1 dat we noemden. En dan niet zozeer het anders of uniek zijn, maar wel het zichtbaar zijn.

Een netwerk is van enorme waarde, ZELFS als je een product of dienst hebt die in jouw ogen vrij specifiek is of zich niet zomaar laat verkopen.

De wondere wereld van het netwerk is echt bijzonder en via de meest vreemde routes openen zich deuren simpelweg omdat jouw netwerk op het juiste moment het netwerk van een ander kruist. Werk daar dus aan – en wees dan vooral niet de netwerker die er vooral zit om zijn of haar eigen bedrijf te pushen, maar wees de connector die mensen uit jouw netwerk met een zoekvraag verbindt aan anderen. Geef minstens net zoveel als je wilt nemen.  

Zoek je grenzen

We noemden al dat als je denkt aan groeien, gezond groeien, je waarschijnlijk die eerste hobbelige spannende fase voorbij bent. Je kent het klappen van de zweep en hebt waarschijnlijk al goed nagedacht over waar je groei moet zitten. Dan kan heel rechtlijnig zijn, in simpelweg volumes en marges. Dat kan ook zijn in uitbreiding van je diensten of productenpakket.

Hoe dan ook; je moet gaan kijken naar waar je grens ligt en een weloverwogen besluit maken om te bepalen wat die grenzen betekenen. Blijf je graag binnen je comfortzone, zul je er nu misschien uit moeten voor een echte boost. Ben je graag all-over-the-place, dan kan het zomaar zijn dat je nu voor serieuze focus en keuzes moet gaan.  

Zoek de juiste mensen

Ook weer verbonden aan het netwerk, maar op een andere manier. Groeien betekent niet altijd dat je met meer mensen moet gaan werken en je one-man-band moet verlaten. Wat het wel kan betekenen, is dat je hulp inschakelt op andere manieren. Andere ZZP’ers die je inhuurt voor een deel van het werk, maar ook mensen die JOU als ondernemer helpen groeien, bijvoorbeeld een bedrijfscoach die je scherp stelt op je doelen en groeipotentie.  

ZZP’er zijn betekent nooit dat je alles alleen moet doen of weten.

En als er ergens een plek is waar we dat weten, is het bij ZiPPERZ. Daar bruist het van ondernemerschap en connectie.  

Mee bruisen?

Kom eens een kijkje nemen!

 

Reacties